Αρκετά χρονια μετα την κρίση, ακούγονται φωνές από παντού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που έχουν φτάσει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, καθιστώντας τις διακοπές για τον μέσο πολίτη, είδος πολυτελείας.
Για πρώτη φορά η κυβέρνηση μιλά μέσω πηγών, για «απότομη αύξηση τιμών», ενώ είχε προηγηθεί η γνωστοποίηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προς εξέταση, μιας περίπτωσης ενδεχόμενης καταχρηστικής συμπεριφοράς από ακτοπλοϊκή εταιρεία.
Ειδικότερα, πηγές του υπουργείου παραδέχονται πως υπάρχει «απότομη αύξηση τιμών» σε τρεις γραμμές και συγκεκριμένα στις Σποράδες , στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος, και Ραφήνα – Άνδρος. Για αυτές τις περιπτώσεις εξετάζεται, με την συνδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η μη τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και γενικότερα η τήρηση της νομοθεσίας.
Στην περίπτωση της γραμμής Λαύριο-Λήμνος πάντως κύκλοι της ακτοπλοΐας εκφράζουν την απορία τους πως είναι δυνατόν να καταγράφεται «απότομη άνοδος τιμών», τη στιγμή που ισχύει κρατικό ναυλολόγιο.
Το αρμόδιο υπουργείο εντοπίζει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρεται ακόμη στα μέτρα που έχει λάβει για την συγκράτηση των τιμών, κάνοντας ειδική μνεία στη δημιουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών που όπως λέει «ελέγχει σε χρόνους real time όλα τα εκδιδόμενα εισιτήρια της ακτοπλοΐας και διαθέτει παράλληλα ιστορικό αρχείο».
Άλλο μέτρο που επικαλείται ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης είναι η επιστολή που απέστειλε στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζητώντας στενότερη συνεργασία ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχών περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Ήδη, έχει αποσταλεί στην Αρχή μια σχετική περίπτωση προς εξέταση.
Παράλληλα προχώρησε σε ελέγχους από 07/06/2024 έως και 16/06/2024 σε επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων. Ταυτόχρονα, ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Υπογραμμίζει ότι οι εντατικοί έλεγχοι θα συνεχιστούν κατά τη διάρκεια όλης της καλοκαιρινής περιόδου ενώ τονίζει ότι διενεργούνται έλεγχοι για την τήρηση ή μη του κρατικού ναυλολογίου, όπου απαιτείται.
Το υπουργείο υποστηρίζει ακόμη ότι οι τιμές καθορίζονται ελεύθερα, σύμφωνα με τις γενικότερες αρχές του ανταγωνισμού και της υγιούς λειτουργίας της αγοράς. Στην περίπτωση αυτή, όπως και στην αεροπορική αγορά, οι τιμές των εισιτηρίων μπορούν να μεταβάλλονται ανάλογα με την προσφορά και την ζήτηση, ακόμη και κατά την διάρκεια της ημέρας.
Να σημειωθεί πάντως ότι κάθε εταιρία έχει υποχρέωση να ενημερώνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα σε 3 μέρες, για την μεταβολή αυτή. Σε περίπτωση που μια εταιρία δεν ενημερώσει το αρμόδιο Υπουργείο αντιμετωπίζει διοικητικές κυρώσεις και επιβολή προστίμου.
Το υπουργείο Ναυτιλίας ισχυρίζεται ότι είναι αδόκιμο να συγκρίνεται το εισιτήριο ενός πλοίου, με το κόστος ή με το εισιτήριο των χερσαίων μεταφορών (Ι.Χ., Ταξί, Σιδηρόδρομος ή ΚΤΕΛ) ή των εναέριων μεταφορών, καθώς οι υπηρεσίες διαφέρουν ενώ είναι δύσκολο να υπολογίσεις, σε κάθε περίπτωση την αναλογία χιλιομέτρων με ναυτικά μίλια, σε σχέση με την κατανάλωση και το είδος του καυσίμου που χρησιμοποιεί κάθε μεταφορικό μέσο.
Επιπλέον, όπως λέει είναι αδόκιμο να συγκρίνονται οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Ελλάδας με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό γιατί η Ελλάδα έχει ένα πυκνό εσωτερικό δίκτυο ακτοπλοΐας που καμία άλλη χώρα ευρωπαϊκή ή μεσογειακή δεν έχει.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και στις άγονες γραμμές, με το υπουργείο να επισημαίνει πως τα μισθώματα έχουν αυξηθεί από 90 εκατ. ευρώ το 2019, σε 154 εκατ. ευρώ φέτος και να συμπληρώνει πως στα μικρά νησιά οι μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων είναι δωρεάν.
Όσον αφορά στην τιμή ενός εισιτηρίου και πως επηρεάζεται, το Υπουργείο απαντά αξιοποιώντας τα επιχειρήματα του ακτοπλοϊκού κλάδου. Το κόστος καυσίμου, λέει, είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στην διαμόρφωση της τιμής ενώ προσθέτει πως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία η τιμή του καυσίμου πολλαπλασιάστηκε, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση των εισιτηρίων των πλοίων .
Τους ισχυρισμούς των ακτοοπλόων, ότι τα εισιτήρια δεν έχουν αυξηθεί, διαψεύδει η έρευνα της πλατφόρμας Vivanoda, όπου σύμφωνα με αυτήν οι αυξήσεις φτάνουν έως το 101%, ενώ βάσει της έρευνας ο δείκτης τιμών για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2023.
Ειδικότερα, βάσει της έρευνας της Vivanoda, οι έξι διαδρομές που είχαν τη μεγαλύτερη άνοδο (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ.) ήταν: Πάρος – Σύρος +101%, Λέρος – Λειψοί +73%, Σίφνος – Φολέγανδρος +68%, Μύκονος – Κουφονήσια +58%, Νάξος – Κουφονήσια +29%, Πάτμος – Πυθαγόρειο +27%.
Μετα τις συνεχείς διαμαρτυρίες των πολιτών , το αρμόδιο υπουργείο πρέπει ακόμα και σήμερα , ενώ οδεύουμε στο μέσο του καλοκαιριού, να παρέμβει άμεσα αποφορτίζοντας την κατάσταση .