Κομβικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις θα λάβουν χώρα μέσα στο 2025 στον χώρο της εκπαίδευσης, όπως προέκυψε και από το τελευταίο υπουργικό συμβούλιο του 2024.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μέσα στο 2025 θα πρέπει να «τρέξει» με γοργούς ρυθμούς τη θεσμοθέτηση και λειτουργία του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) στα πρότυπα σχολεία, την ενίσχυση του δικτύου των προτύπων και πειραματικών σχολείων, την μελέτη καταγραφής και αντιμετώπισης των προβλημάτων σε σχολικά κτήρια, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», την πλήρη λειτουργία ολοήμερου σχολείου, την ενίσχυση των σχολείων ειδικής αγωγής και την ολοκλήρωση εγκατάστασης ψηφιακών πινάκων σε όλα τα σχολεία, ενώ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κυριαρχεί το πρότζεκτ των φοιτητικών εστιών μέσω ΣΔΙΤ στα πανεπιστήμια Κρήτης και Θεσσαλίας, αλλά και ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης που σχεδιάζεται στο υπουργείο Παιδείας.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δίνει έμφαση στις πρωτοβουλίες και τις ενέργειες για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο πλαίσιο αυτό δρομολογούνται σημαντικές αλλαγές στα σχολεία. Πολλαπλό βιβλίο, λογοτεχνικά έργα, ψηφιοποίηση και πρόληψη του εθισμού της χρήσης του διαδικτύου αποτελούν μία πρώτη λίστα δράσεων ενώ παράλληλα η πρώτη νομοθετική παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας μέσα στο 2025 θα εισάγει ένα νέο δίκτυο σχολείων, τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία.
Στο δεύτερο μισό της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, έχει τεθεί ο στόχος οι μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να κρατήσουν στα χέρια τους βιβλία με ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα «εμβληματικών λογοτεχνών», για τα οποία είναι «ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία», όπως αναφέρεται σχετικά από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η εισαγωγή ολόκληρων λογοτεχνικών έργων σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι και το πρώτο βήμα για την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου. Με προγραμματισμένη έναρξη τον Σεπτέμβριο του 2025 σε ψηφιακή μορφή, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους ένα αποθετήριο ψηφιακών πηγών, με στόχο να εξοικειωθούν με τη νέα προσέγγιση διδασκαλίας και την επιλογή των βιβλίων που αναμένεται να φέρει έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της διδασκαλίας και της μάθησης.
Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία αναμένεται να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2025. Το Ίδρυμα Ωνάση, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια), σε ευάλωτες περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης επικράτειας. Η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία αναμένεται στις αρχές του 2025 και, σύμφωνα με τις πρώτες ανακοινώσεις, το δίκτυο των σχολείων αυτών, αναμένεται να αναβαθμιστεί όχι μόνο σε επίπεδο δομών και υποδομών, αλλά και σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας, δίνοντας σε περισσότερους από 6.000 μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, με στόχο «να ανοίξει νέους ορίζοντες στη δημόσια εκπαίδευση, για να έρθει το Σχολείο του Αύριο στο σήμερα, χτίζοντας ένα μέλλον γεμάτο ευκαιρίες για όλα τα παιδιά, με επίκεντρο σχολεία ανοιχτά στις τοπικές κοινωνίες».
Στην Τριτοβάθμια, αναμένεται o νέος χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που θα χαραχθεί στην Ελλάδα, μετά την ίδρυση μη-κρατικών πανεπιστημίων, αλλά και την εντατικοποίηση των δράσεων διεθνοποίησης των δημοσίων ΑΕΙ. Από τον Ιανουάριο του 2025 αρχίζει το διάστημα κατάθεσης αιτήσεων για αδειοδότηση και λειτουργία μη-κρατικών πανεπιστημίων, με την προθεσμία να λήγει τον ερχόμενο Μάρτιο. Ο αριθμός των αιτήσεων, σε συνδυασμό με τα ονόματα των πανεπιστημίων που θα κάνουν το πρώτο αυτό βήμα είναι το μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Παιδείας ενώ βάσει χρονοδιαγράμματος, τα πρώτα μη-κρατικά πανεπιστήμια θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2025.
Οι συνεργασίες των δημοσίων πανεπιστημίων με ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα αναμένεται να ενισχυθούν, με μία σειρά κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από το υπουργείο Παιδείας, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης σε πρώτη φάση. Στο πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε πριν τα Χριστούγεννα θα περιλαμβάνονται διατάξεις για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων, την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) σε ορισμένα από τα Πρότυπα Λύκεια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τη λειτουργία Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων, τη ρύθμιση λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, καθώς επίσης και το δίκτυο των Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων. Η λειτουργία τμημάτων ΙΒ στα Πρότυπα Σχολεία, καθώς επίσης και η έναρξη λειτουργίας των Αθλητικών Σχολείων έχει προγραμματιστεί για την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέμβριο του 2026.
Ισίδωρος Ρούσσος