Η ανθεκτικότητα και η προσαρμοστικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατά τη διάρκεια κρίσεων, η σημασία καλλιέργειας δεξιοτήτων, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, καθώς και η εξωστρέφεια των ελληνικών Πανεπιστημίων, ήταν στην ατζέντα των παρεμβάσεων και συζητήσεων που είχε η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στο πλαίσιο του Συμβουλίου των Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες.
«Η Ελληνική Κυβέρνηση πιστεύει και επενδύει σημαντικούς πόρους στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης προκειμένου να αποκτήσει αντοχή και προσαρμοστικότητα στις προκλήσεις και στους κινδύνους» ανέφερε στην εισήγησή της η κ. Ζαχαράκη και σημείωσε ότι το ελληνικό υπουργείο Παιδείας αξιοποιεί σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, ενισχύει τις ψηφιακές υποδομές μέσω του digital school και παρέχει στοχευμένη επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς μας», ενώ ενημέρωσε τους ομολόγους της ότι μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων τα οποία εφαρμόζονται καθολικά σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ενισχύονται οι δεξιότητες με έμφαση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, στη χρήση και αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων και στην ενεργό πολιτειότητα.
Αναφερόμενη στις εθνικές πολιτικές που ενισχύουν την ανάπτυξη αναγκαίων δεξιοτήτων, η Σοφία Ζαχαράκη, παρέθεσε μερικές από τις σχετικές μεταρρυθμίσεις:
• Την έναρξη, από το 2020, της υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης στα 4 έτη, θέτοντας τα θεμέλια για την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων από πολύ μικρή ηλικία.
• Τα Skills Labs τα οποία έχουν πλέον ενσωματωθεί σε όλα τα επίπεδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, έχουν υποστηρίξει πάνω από 1,3 εκατομμύρια μαθητές στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και ικανοτήτων STEM μέσω διερευνητικών και διεπιστημονικών δραστηριοτήτων. Πολιτική η οποία υλοποιήθηκε στη βάση πρωτοβουλίας που είχε λάβει ως υφυπουργός Παιδείας το 2021.
• Τα αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών με σύγχρονες μεθοδολογίες μάθησης ενσωματώνοντας ψηφιακά εργαλεία, τα οποία δίνουν έμφαση στην υπολογιστική σκέψη και τον προγραμματισμό από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
• Τη δημιουργία της εμβληματικής πλατφόρμας Digital School, μια ενιαία πύλη που ενοποιεί όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες και το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, προωθώντας έτσι τον ψηφιακό γραμματισμό και την αυτοκατευθυνόμενη μάθηση.
• Το Skills4Life εισήγαγε μια καινοτόμο Τράπεζα Θεμάτων, σχεδιασμένη να συνδέει τις σχολικές γνώσεις με την πρακτική εφαρμογή τους σε πραγματικές προκλήσεις και καθημερινές απαιτήσεις.
Ενισχυτικά, για τον εκσυγχρονισμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης όπως ανέφερε η Υπουργός, ιδρύθηκαν 15 Πειραματικά και Θεματικά Ανώτερα Σχολεία Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) για την πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων κατάρτισης. Επικαιροποιήθηκαν, εξάλλου πρόσφατα, οι οδηγοί κατάρτισης -συμπεριλαμβανομένων εκείνων στους τομείς STEM ενώ εμπλουτίστηκαν με τον κατάλληλο, σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό 376 εργαστήρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Παράλληλα, όπως τόνισε η Σοφία Ζαχαράκη, «επενδύουμε στην ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών με διπλασιασμό του αριθμού των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία από το 2019», ενώ υλοποιείται, ήδη, η απόφαση για τον περιορισμό της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία από τους μαθητές.
Τέλος, το Συμβούλιο απασχόλησε και η τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα η δημιουργία ενός κοινού ευρωπαϊκού πτυχίου. «Με εθνικούς πόρους και κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, χρηματοδοτούμε, ενισχύουμε και ενθαρρύνουμε αποφασιστικά την εξωστρέφεια των Ελληνικών Πανεπιστημίων με σπουδαία πανεπιστήμια του εξωτερικού» επισήμανε η κ Ζαχαράκη και πρόσθεσε ότι «πριν από λίγες μέρες μάλιστα αυξήσαμε κατά 20 εκατ. ευρώ τη χρηματοδότηση για την οργάνωση καινοτόμων κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων (Joint Master ή Dual Master). Ο αριθμός των προτάσεων που υποβλήθηκαν ήταν εντυπωσιακός, αφού υποβλήθηκαν 132 και σε πρώτη φάση εγκρίθηκαν οι 63. Πρόκειται για κοινά μεταπτυχιακά που δεν παρέχονται ήδη από τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα και έτσι διευρύνονται οι επιλογές και οι δυνατότητες των φοιτητών μας». «Όπως ανέφερα και στη Σύνοδο των Πρυτάνεων απαντώντας και σε δικό τους αίτημα θα εξαντλήσουμε κάθε χρηματοδοτική δυνατότητα που υπάρχει προκειμένου να στηρίξουμε ακόμη περισσότερο το άνοιγμα των πανεπιστημίων μας στον κόσμο με έγκριση ακόμη περισσότερων προτάσεων» κατέληξε η υπουργός Παιδείας.
Ισίδωρος Ρούσσος