Η μνημονιακη περίοδος για την Ελλάδα δημιούργησε παμπολλα προβλήματα και στο σιδηροδρομικο δίκτυο της χωρας . Μετά από πολλά χρονια στασιμότητας ο Ελληνικος σιδηρόδρομος αλλάζει σελίδα .
Η κυβέρνηση και ο νέος ΟΣΕ δρομολογούν ήδη ένα στρατηγικό σχέδιο ανάταξης με επενδύσεις ύψους 10 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία, φιλοδοξώντας να μετατρέψουν το δίκτυο σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της χώρας, αφού μέσω των τρένων θα υπάρξει ανάπτυξη σε υποβαθμισμένες περιοχές της Ελληνικής περιφέρειας .
Στόχος είναι η ενίσχυση των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, η ασφάλεια των δρομολογίων αλλά και το άνοιγμα της αγοράς σε νέους παίκτες, ώστε το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα να καλύπτει τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά πρότυπα και πρωτόκολλα .
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Χρήστος Παληός, παρουσίασε στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, τον στρατηγικό σχεδιασμό για τον σιδηρόδρομο, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υποδομών. Στο σχέδιο αυτό περιλαμβάνονται και οι πολυετείς συμβάσεις συντήρησης με δείκτες απόδοσης και ένα γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το οποίο όπως είπε ολοκληρώνεται αυτή την χρονική περίοδο .
Κομβικής σημασίας είναι οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια, με χρηματοδότηση ήδη εξασφαλισμένη για τη γραμμή Αλεξανδρούπολης–Ορμενίου και προτεραιότητα στα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Βόλου – λόγω και της υψηλής γεωπολιτικής τους σημασίας – αλλά και μεγάλα έργα εμπορευματικών διασυνδέσεων.
Από το βήμα του ιδιου συνεδρίου ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών κ. Κυρανάκης δήλωσε ότι πλέον οι αυτοψίες των έργων θα γίνονται και με drones για να υπάρχει μια συχνή και τακτική καταγραφή ότι τα έργα προχωρούν, εξασφαλίζοντας την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την ποιότητα των παρεμβάσεων.
Παράλληλα ανακοίνωσε ότι την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσουν οι εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών στο σύστημα αυτόματης πέδησης, ελέγχου ταχύτητας και θέσης ETCS.
Ο κ. Παληός ανέφερε πως με την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης, στον κύριο άξονα της χώρας θα λειτουργούν το ΕTCS αλλά και το GSMR (Σύστημα κινητής ραδιοεπικοινωνίας σιδηροδρόμων) τα οποία θα αυξήσουν και την χωρητικότητα του δικτύου. «Θα μπορούμε να έχουμε περισσότερα και πυκνότερα δρομολόγια με ασφάλεια. Για να δώσουμε μια εικόνα, αμέσως μετά στον βασικό άξονα, με λειτουργία του ERTMS (Ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας) θα μπορούμε να έχουμε 160 συρμούς την ημέρα που θα κυκλοφορούν, δηλαδή περίπου ένα τρένο ανά δέκα λεπτά», ανέφερε, σημειώνοντας πως αυτός είναι ένας αριθμός κατά τέσσερις φορές μεγαλύτερος συγκριτικά με τους συρμούς που μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στο δίκτυο το 2022.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας Mεταφορών Στέλιος Σακαρέτσιος, τόνισε ότι έχει ολοκληρωθεί και η ανάπτυξη του συστήματος γεωεντοπισμού HEPOS.
«Πρόκειται για ένα σύγχρονο τεχνολογικό εργαλείο που επιτρέπει, ανά πάσα στιγμή, να είναι ορατή σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο η θέση του τρένου με ακρίβεια λίγων εκατοστών», ενώ συμπλήρωσε πως έχει ολοκληρωθεί το set-up στις πρώτες αμαξοστοιχίες, πραγματοποιούνται δρομολόγια καθημερινά, το σύστημα είναι λειτουργικό και έχει επιβεβαιωθεί η αξιοπιστία του. Αυτό που απομένει είναι η εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού σε όλα τα τρένα.
Ο εξοπλισμός του εν λόγω συστήματος θα τοποθετηθεί σε 160 μηχανές τρένων και υπολογίζεται ότι, έως τα τέλη του 2025, θα είναι πλήρως λειτουργικό στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανέφερε ότι υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από τη Levante Train, η οποία έχει υποβάλει αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για εκτέλεση τοπικών δρομολογίων στη Δυτική Πελοπόννησο. H Levante Train αναλαμβάνει τη σιδηροδρομική γραμμή Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία που είχε μέχρι σήμερα η Hellenic Train. Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι η Hellenic Τrain δεν έχει την αποκλειστικότητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και ότι μπορούν να μπουν και νέοι ιδιώτες στον τομέα των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Από την πλευρά της, η Hellenic Train συνεχίζει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Roberto Rinaudo να δηλώνει ότι η εταιρεία μελετά τις προσφορές για νέο τροχαίο υλικό, με στόχο την αντικατάσταση εξοπλισμού ηλικίας 20 ετών και την αναβάθμιση υπηρεσιών για τους επιβάτες. Αναφερόμενος στο χρόνο κατά τον οποίο το νέο τροχαίο υλικό θα μπει στις ράγες, ο κ. Rinaudo ξεκαθάρισε ότι «έχουμε έρθει σε επαφή με τους καλύτερους κατασκευαστές στην Ευρώπη, μελετάμε τις προσφορές για να επιλέξουμε την καλύτερη από άποψη χρόνου παράδοσης, ποιότητας και καταλληλότητας».
Παράλληλα, κυβέρνηση και ΟΣΕ προετοιμάζουν την εισαγωγή νέων διαδικασιών λειτουργίας, καθώς και την αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού από το εξωτερικό για να εμπλουτίσουν την τεχνογνωσία του ελληνικού σιδηροδρόμου αξιολογώντας βιογραφικά περίπου 320 υποψηφίων.
Ο Αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών δήλωσε επίσης ότι είναι μια χρυσή ευκαιρία να συνυπάρξουν οι Έλληνες με στελέχη του εξωτερικού, οι οποίοι έχουν αιτηθεί την επιστροφή τους στην χώρα μας, ανακοινώνοντας μάλιστα ότι οι συνεντεύξεις θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα .
Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι ο σιδηρόδρομος θα αποκτήσει στελέχη με τεχνογνωσία από ευρωπαϊκές εταιρίες σιδηροδρόμου με υψηλά πρότυπα .
Τέλος οπως αναφέρθηκε από την πολιτική ηγεσία, το υπουργείο έχει δεσμεύσει τον προϋπολογισμό για τις προσλήψεις αυτές και είναι σε θέση να δώσει καλύτερες αμοιβές που αποτελούν ένα από τα κύρια κίνητρα για να επιστρέψουν οι Έλληνες του εξωτερικού στην Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση ο Ελληνικος σιδηρόδρομος μπαίνει σε μια νέα πολύ διαφορετική εποχή .