Χωρίς δίπλωμα οδήγησης θα μένουν οι οδηγοί που παραβαίνουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών. Αυτό ορίζει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα δε με το νομοσχέδιο, οι οδηγοί που έχουν ήδη χάσει το δίπλωμά τους θα μπορούν να το ανακτήσουν μόνο μετά από εκπαίδευση και επανεξέταση, κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν.
Ποιες παραβάσεις αφορά
Η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για πέντε χρόνια αφορά τις λεγόμενες «σοβαρές τροχαίες παραβάσεις» και την υποτροπή αυτών, κάτι σύνηθες στην Ελλάδα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχει η Τροχαία.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για πέντε σοβαρές παραβάσεις που σχετίζονται με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου. Οι σοβαρές παραβάσεις που μπορούν να οδηγήσουν στην απώλεια του διπλώματος οδήγησης περιλαμβάνουν:
- Κατανάλωση αλκοόλ
- Παραβίαση πινακίδας STOP
- Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
- Επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες
- Αντικανονική προσπέραση οχημάτων
Τι ορίζει το νέο νομοσχέδιο
Συγκεκριμένα, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την αντικατάσταση της παρ. 6 ως εξής:
«6. Σε περίπτωση διάπραξης των παραβάσεων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, των παραβάσεων της πινακίδας Ρ2 και του ερυθρού σηματοδότη, των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε (5) έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της, κατ’ εφαρμογή της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 107.
Η κύρωση του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και για τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018».
Υπάρχουν οδηγοί που θα πρέπει να το αλλάξουν δύο και τρεις φορές…
Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν όσοι έχουν βγάλει άδεια οδήγησης ή όπως το λέμε απλώς… δίπλωμα για πρώτη φορά μετά το 2013.
Ειδικότερα, όσοι έβγαλαν δίπλωμα μετά τις 19 Ιανουαρίου 2013 και έλαβαν το δίπλωμα νέου τύπου –σε πλαστική κάρτα, θα πρέπει να το ανανεώσουν ξανά το 2028, όταν και λήγει η ισχύς τους.
Κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ξοδέψουν σε παράβολα και δικαιολογητικά περίπου 140 ευρώ. Συγκεκριμένα, τα παράβολα έκδοσης και γιατρών είναι στα 128 ευρώ, ενώ θα πρέπει να υπολογιστούν στα έξοδα και οι ειδικές φωτογραφίες για την άδεια οδήγησης.
Το κόστος ανανέωσης της άδειας οδήγησης περιλαμβάνει ένα παράβολο ένα παράβολο ανανέωσης άδειας οδήγησης αξίας 60€, ένα παράβολο εκτύπωσης άδειας οδήγησης αξίας 30€, ένα χαρτόσημο Αρχικής Χορήγησης Κατηγορίας αξίας 18€ και δύο παράβολα των 10€ έκαστο για τους γιατρούς.
Παράλληλα, το κόστος αναμένεται να είναι ακόμα πιο υψηλό, καθώς οι γιατροί που εκδίδουν τα πιστοποιητικά υγείας για την άδεια οδήγησης, μπορούν να ζητήσουν υψηλότερη αμοιβή από τα 10€ που προβλεπόταν αρχικά.
Έτσι, θα πρέπει να πολλαπλασιάσουν το κόστος ανάλογα με τις 15ετής ανανεώσεις, για να δουν πόσο θα τους στοιχίσει συνολικά η άδεια οδήγησης, όταν παλαιότερα δεν υπήρχε κάποιο επιπλέον κόστος μέχρι τα 65 έτη.
Για παράδειγμα ένας οδηγός που έβγαλε για πρώτη φορά άδεια οδήγησης το 2013 σε ηλικία 18 ετών, θα πρέπει να ανανεώσει το δίπλωμά του για πρώτη φορά το 2028 και στη συνέχεια να κάνει άλλες δύο ανανεώσεις: το 2043 και το 2058.
Οι κάτοχοι του παλιού ροζ «τρίπτυχου»
Την ίδια ώρα, οι κάτοχοι της παλαιού τύπου άδειας οδήγησης, το κλασικό ροζ τρίπτυχο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι θα τα αποχωριστούν μέχρι τον Ιανουάριο του 2033, όταν και ολοκληρώνεται η παράταση της ισχύς τους.