Μετα τις τελευταίες εξελίξεις στην υπόθεση των Τεμπών η βούληση της κυβέρνησης είναι για επαναδιαπραγμάτευση με την Ιταλική εταιρεία . Οι Έλληνες φορολογούμενοι εξακολουθούν να πληρώνουν περίπου 140 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τον σιδηρόδρομο, με τα προβλήματα να είναι εμφανή στο δίκτυο .
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και με υπουργό Μεταφορών τον Χρήστο Σπίρτζη πουλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie, έναντι μόνον 45 εκατομμυρίων ευρώ, πυροδοτώντας τότε θύελλα από την Νεα Δημοκρατία και τα αλλα κόμματα της αντιπολίτευσης .
Η παλιά ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η σημερινή Hellenic Train Α.Ε., ιδιωτική εταιρεία και ο βασικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών & εμπορευμάτων στην Ελλάδα.
Μολονότι ως αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για «ξεπούλημα» όταν η κυβέρνηση Σαμαρά κοστολογούσε τον σιδηρόδρομο στα 300 εκατομμύρια ευρώ, ως κυβέρνηση τον παραχώρησε στους Ιταλούς για 45 εκατομμύρια.
Τη μεταβίβαση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους ιταλικούς σιδηροδρόμους έναντι (μόλις) 45 εκατ. ευρώ γιόρτασε ο τότε Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μαζί με τον ιταλό ομόλογό του, Πάολο Τζεντιλόνι, τον Σεπτέμβριο του 2017, στην Κέρκυρα.
Έτσι στο πλαίσιο μιας απύθμενης υποκρισίας , από τις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ το 2013 -όταν ήταν στην αντιπολίτευση, περί ξεπουλήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, φθάσαμε στις γιορτές και τα πανηγύρια στην Κέρκυρα.
Πριν από κάποιους μήνες το κεφάλαιο επαναδιαπραγμάτευσης με την Hellenic Train άνοιξε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω του γενικού γραμματέα Μεταφορών κ. Ιωάννη Ξιφαρά.
Ο συγκεκριμένος ανέδειξε το θέμα της διαπραγμάτευσης αφήνοντας πολιτικές αιχμές κατά της Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μιλώντας για «μονοπωλιακά χαρακτηριστικά».
Είχε αναφερθεί δε στο τίμημα παραχώρησης το 2017 σημειώνοντας ότι ήταν χαμηλότερο από την κρατική επιδότηση των άγονων γραμμών. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα η διαπραγμάτευση θα γίνει με το Ιταλικό κράτος αφού είναι ο βασικός μέτοχος.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει προαναγγείλει ότι η αποκατάσταση της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα γίνει σταδιακά και το συνολικό κόστος θα ανέρχεται σε 180 εκατ ευρώ.
Ο γενικός γραμματέας έχει πει ότι σε σύντομο διάστημα θα λειτουργήσει η γραμμή για τα εμπορεύματα και στη συνέχεια για τις επιβατικές αμαξοστοιχίες.
Οι διαπραγματεύσεις εντάσσονται σε ένα πλαίσιο έτσι ώστε η Hellenic Train να κατεβάσει τον πήχη των διεκδικήσεων έναντι του ελληνικού κράτους διότι έχει στα χέρια της μία σύμβαση παραχώρησης που δεν μπορεί να υλοποιηθεί καθώς ο βασικός άξονας είναι εκτός λειτουργίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση της Hellenic Train έχει προσδιορίσει τα σοβαρά οικονομικά της προβλήματα σε βαθμό όπου θα δυσκολευτεί να καταβάλει μισθούς , καθώς η βασική γραμμή εσόδων δεν λειτουργεί και αναμένεται να ενεργοποιήσει τις ρήτρες της παραχώρησης που προβλέπουν τις απώλειες χωρίς δική της υπαιτιότητα.
Ο κύκλος εργασιών που αφορά τα έσοδα από εισιτήρια για το 2022 ανήλθε σε 82.103.990 έναντι 57.739.132 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021, ήτοι αύξηση περίπου 42,20%.
Η σημαντική αυτή αύξηση οφείλεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων εισιτηρίων επιβατών κατά 77,97% Η εταιρεία εμφάνισε ζημιές ύψους 803.000 ευρώ το 2022. Το κόστος μισθοδοσίας ανήλθε στα 47 εκατ. ευρώ από 41 εκατ. που ήταν το 2021. Μετα ήρθε η τραγωδία των Τεμπών και ο Daniel.
Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που είναι αξιοπρόσεκτο . Η ιταλική Hellenic Train από τη μια και οι δημόσιες εταιρείες ΟΣΕ – ΓΑΙΑΟΣΕ από την άλλη, παραμένουν «εχθροί» στο ίδιο δίκτυο, με καθημερινό αντίκτυπο στη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Εξώδικα, αγωγές, αλληλοκατηγορίες για το ποιος χρωστάει σε ποιον, προβληματικές υποδομές, επιδημία βλαβών στο τροχαίο υλικό λόγω έλλειψης συντήρησης, τροφοδοτούν το «εμφυλιοπολεμικο» κλίμα που επικρατεί μεταξύ της Hellenic Train και του ΟΣΕ.
Στο αμιγώς επιχειρησιακό σκέλος, τα κύρια σημεία μιας διαπραγμάτευσης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου (υπουργεία / ΟΣΕ / ΓΑΙΑΟΣΕ) και της Hellenic Train θα μπορούσαν να είναι:
- Τα τέλη χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής.
- Οι οφειλές μεταξύ των εταιρειών.
- Η συντήρηση του τροχαίου υλικού.
- Το επενδυτικό πρόγραμμα της Hellenic Train.
- Το ύψος και η διάρκεια της επιδότησης των πραγματικά άγονων δρομολογίων.