Τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός , οσο και οι αρμόδιοι υπουργοί τονίζουν με κάθε ευκαιρία την συνεχή προσπάθεια της κυβέρνησης , για την αντιμετώπιση των σημαντικών προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών, δίνοντας έμφαση στην ακρίβεια .
Αντιμέτωποι με το διεθνές δισεπίλυτο πρόβλημα των τιμών παραμένουν οι καταναλωτές, οι οποίοι βλέπουν αρκετές τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ να προβληματίζουν , παρά τις προσπάθειες για συγκράτησή τους.
Μέσα σε μικρο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση υλοποίησε ένα πρόγραμμα συγκράτησης αλλά και μείωσης τιμών , καθώς αυξάνονται οι εταιρείες και τα προϊόντα που σπεύδουν να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, στην πρωτοβουλία πλέον έχουν ενταχθεί 523 κωδικοί προϊόντων με μείωση της τιμής τους από 5% ως 24%.
Πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε συνάντηση που είχε με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών στα ράφια, με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας. O υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.
Την ίδια ώρα οι έλεγχοι στην αγορά εντατικοποιούνται. Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη προχωρήσει σε εξαπλασιασμό των προστίμων αλλά και την επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους , ενώ εντός του 2025 θα γίνει επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών , προωθώντας παράλληλα και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.
Ταυτόχρονα εντείνονται τα μέτρα ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών , ενώ ενεργοποιούνται και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μηχανισμοί των περιφερειών.
Στο ίδιο πλαίσιο, το υπουργείο αναμένεται και εφέτος να προχωρήσει στην εφαρμογή εορταστικών καλαθιών με στόχο να διευκολυνθούν οι αγορές των καταναλωτών ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Η σχετική δράση θα εφαρμοστεί για τρίτη διαδοχική χρονιά, ενώ αναμένεται να τεθεί σε ισχύ περί τα μέσα Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι το «καλάθι των Χριστουγέννων» αποτελεί την εορταστική εκδοχή της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά είδη διατροφής που χρειάζεται κάθε νοικοκυριό για το εορταστικό τραπέζι.
Στόχος είναι το νέο «καλάθι των Χριστουγέννων» να έχει την ίδια σύσταση με το περυσινό και να κινηθεί στο ίδιο εύρος τιμών. Πέρυσι η πρωτοβουλία τέθηκε σε ισχύ από τις 13 Δεκεμβρίου 2023 έως και τις 3 Ιανουαρίου 2024, με το καλάθι να περιλαμβάνει έξι βασικές για το εορταστικό τραπέζι κατηγορίες τροφίμων και συγκεκριμένα: αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα, σοκολάτα.
Εκτός από το «καλάθι των Χριστουγέννων» δεν αποκλείεται να τεθεί σε ισχύ και το «καλάθι του ‘Αη Βασίλη» που αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών. Πέρυσι, το «καλάθι του Αη Βασίλη» τέθηκε σε ισχύ στις 15 Δεκεμβρίου 2023 και διήρκησε έως και τις 11 Ιανουαρίου 2024. Οι κατηγορίες, όπως ίσχυαν πέρυσι, είναι οι εξής: επιτραπέζια / παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα, μουσικά παιχνίδια.
Ξεκάθαρη επιδοκιμασία των κυβερνητικών μέτρων είναι η θετική πορεία που παρουσιάζει η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα, Κρήτη & Νησιά Ιουνίου & Αιγαίου). Συγκεκριμένα, το εννεάμηνο του 2024 ο τζίρος αυξήθηκε 3,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο .
Σύμφωνα με την NielsenIQ, αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς, είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί την αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Στα ζητήματα της καθημερινότητας οι εντολές του πρωθυπουργού αφορούν τις συνεχείς παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας. Η κυβέρνηση έχει στείλει κατ’ επανάληψη ένα «σαφές μήνυμα ότι όποτε υπάρχουν στρεβλώσεις είναι έτοιμη να παρεμβεί προς όφελος των καταναλωτών , φορολογώντας τα υπερκέρδη των συγκεκριμένων επιχειρήσεων και παραμένοντας σε εγρήγορση για να πέτυχει σταθερότητα στις τιμές ρεύματος».
Ενας ακόμα βασικος άξονας της κυβερνητικής πολιτικής είναι το στεγαστικό και το δημογραφικό. Το νέο πρόγραμμα “Σπίτι μου” (για το οποίο θα αξιοποιηθεί ένα επιπλέον δις. κοινοτικών πόρων), το νέο πρόγραμμα “Ανακαινίζω- νοικιάζω”, αλλά και μέτρα για το AirBnB κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση .
Πιάνοντας τον σφυγμό της κοινωνίας, ο πρωθυπουργός έχει ανακοινώσει μεταξύ άλλων νέες αυξήσεις στις συντάξεις και τον κατώτατο μισθό, νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, “σημειακές αλλαγές” στο φορολογικό των ελεύθερων επαγγελματιών, επίδομα για συνταξιούχους αλλά και για ευάλωτους τα Χριστούγεννα από τα έσοδα της φορολογίας των διυλιστηρίων, ενίσχυση των ένστολων , 500 εκ ευρώ αναβάθμιση σχολικής στέγης, πρόσθετα κίνητρα για τους γιατρούς του ΕΣΥ στις άγονες περιοχές, μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο για τους αγρότες, προσπαθώντας να κάνει την καθημερινότητα των πολιτών οσο γίνεται καλύτερη .