Το Ελεγκτικό Συνέδριο, στην έκθεσή του επί του απολογισμού και του ισολογισμού του κράτους για το έτος 2023, αποκάλυψε την παράνομη λειτουργία 14 λογαριασμών με δοσοληψία εκτός κρατικού προϋπολογισμού. Μέσα από τους λογαριασμούς αυτούς διακινούνται ποσά 7,72 δισ. ευρώ. Το Ε.Σ. εντόπισε ακόμη λογιστικές αλχημείες με τα ποσά της «επιστρεπτέας προκαταβολής», μη σχηματισμό πρόβλεψης για καταπτώσεις εγγυήσεων άνω των 26 δις. ευρώ, απόκρυψη στοιχείων για τα έσοδα, τις δαπάνες και τα χρέη των στρατιωτικών νοσοκομείων, λανθασμένες βεβαιώσεις φόρων συνολικού ύψους 13 δις. ευρώ, μη νόμιμη καταβολή κρατικής χρηματοδότησης 240.690 ευρώ σε πολιτικό κόμμα που είχε αναστείλει τη λειτουργία του (!) και δεκάδες άλλες μη σύννομες ενέργειες της κυβέρνησης. Ο συνολικός αριθμός των παρατηρήσεων του Ε.Σ. για μη σύννομες ενέργειες φθάνει τις 30.
Σύσταση 14 κρυφών «ειδικών λογαριασμών» με συνολικό υπόλοιπο 7,72 δις ευρώ που κινούνται παράνομα εκτός κρατικού προϋπολογισμού, συμβάλλοντας στην απόκρυψη ελλειμμάτων την πενταετία 2020-2024, λογιστικές αλχημείες με τα ποσά της «επιστρεπτέας προκαταβολής» που είχαν ως συνέπεια το καθαρό έλλειμμα του 2022 να εμφανιστεί πλασματικά μειωμένο κατά 1,81 δις ευρώ και μη εγγραφή πρόβλεψης για καταπτώσεις εγγυήσεων συνολικού ύψους 26,76 δις. ευρώ που δόθηκαν από το Δημόσιο για επισφαλή δάνεια είναι … 3 μόνο από τις 30 συνολικά μη σύννομες ενέργειες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, τις οποίες διαπίστωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο στην έκθεση-βόμβα που συνέταξε και κατέθεσε πρόσφατα στη Βουλή, μετά από τους ελέγχους που διενήργησε στην δημοσιονομική διαχείριση του έτους 2023.
Η έκθεση αποκαλύπτει πολύ σοβαρές περιπτώσεις αλλοίωσης των στοιχείων του κρατικού προϋπολογισμού, που θυμίζουν την αλήστου μνήμης εποχή των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ του Κώστα Σημίτη, όταν τα ελλείμματα των κρατικών προϋπολογισμών εξαφανίζονται με λογιστικές αλχημείες προκειμένου η χώρα μας και τότε να εμφανίζεται με «συνετή δημοσιονομική διαχείριση» και «ισχυρή οικονομία»
Βάσει των πιο σημαντικών ευρημάγων της έκθεσης, η δημοσιονομική διαχείριση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύεται πλήρως αδιαφανής και ουσιαστικά φαίνεται ότι εδώ και 5 χρόνια έχει ως κύριο στόχο της να κρυφτούν κάτω από το χαλί τεράστια δημοσιονομικά ελλείμματα και να παρουσιαστεί μια πλήρως εξωραϊσμένη εικόνα στον προϋπολογισμό του κράτους.
Αναλυτικά, οι 30 μη συννομες ενέργειες της κυβέρνησης τις οποίες διαπίστωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά τη διαχείριση των οικονομικών του κράτους το έτος 2023 είναι οι εξής:
Αξιοπιστία Λογαριασμών (Απολογισμού και Ισολογισμού, άρθρο 99 παρ. 1 Οργαν. Νόμου ΕλΣυν)
Ως προς τον Απολογισμό:
1. Στον Απολογισμό του Κράτους τα βεβαιωθέντα έσοδα και το εισπρακτέο υπόλοιπο κατά την 31η-12-2023 εμφανίζονται υπερεκτιμημένα κατά 10,00 δις ευρώ, λόγω συμπερίληψης σε αυτά εσόδων από φόρους κληρονομιάς, που βεβαιώθηκαν με εσφαλμένα στοιχεία και τα οποία διαγράφηκαν εντός του επόμενου οικονομικού έτους.
2. Επιπλέον, στα βεβαιωθέντα έσοδα και το εισπρακτέο υπόλοιπο κατά την 31η-12-2023 περιλαμβάνεται και ποσό 3,12 δις ευρώ (που προέκυψε από δήλωση Φ.Π.Α. υποβληθείσα από εταιρεία υπό εκκαθάριση), για την ορθότητα του οποίου δημιουργούνται αμφιβολίες λόγω του ύψους του.
3. Δεν περιλαμβάνονται στον Απολογισμό του Κράτους τα έσοδα που προέρχονται από την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, καθώς και οι αντίστοιχες δαπάνες, το ύψος των οποίων δεν κατέστη δυνατόν να προσδιορισθεί. Επιπλέον, στο εισπρακτέο υπόλοιπο κατά την 31η-12-2023 δεν περιλαμβάνονται οι σχετικές με τα ανωτέρω απαιτήσεις, ποσού 191,98 εκατ. ευρώ.
4. Οι επιστροφές φόρων από τα Τελωνεία, ποσού 30,53 εκατ. ευρώ, δεν εμφανίζονται διακριτά στη δημόσια ληψοδοσία (απολογισμός) και, ειδικότερα, δεν περιλαμβάνονται στο συνολικό ποσό των επιστροφών (6,99 δις ευρώ) και των εισπραχθέντων εσόδων προ μείωσης επιστροφών (1,70 τρις ευρώ).
5. Εμφανίζονται ατακτοποίητα αντίτιμα στο χρηματικό υπόλοιπο του Κέντρου Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.) Αττικής, συνολικού ύψους 25,59 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν συνδέονται με περιπτώσεις καταλογιστέου ελλείμματος. Ωστόσο, δεν έχει εκδοθεί ακόμη σχετική εγκριτική απόφαση για την τακτοποίηση της ως άνω λογιστικής εκκρεμότητας, η οποία θα μειώσει ισόποσα το ανωτέρω χρηματικό υπόλοιπο.
6. Κατά τη σύγκριση των δεδομένων των πληροφοριακών συστημάτων με ημερομηνία 31-12-2023 για το σύνολο των Δ.Ο.Υ., υπάρχει αρνητική απόκλιση (διαφορά) ποσού 128,28 εκατ. ευρώ μεταξύ του TAXISNET (121,38 δις ευρώ) και του συστήματος SAP (121,51 δις ευρώ) σχετικά με το «Εισπρακτέο υπόλοιπο». Μετά από διορθώσεις ύψους 61,63 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε το Γ.Λ.Κ., παραμένει η διαφορά μεταξύ TAXISNET και SAP -στο οποίο πάντως αποτυπώνεται ορθά το εισπρακτέο υπόλοιπο- ύψους 66,65 εκατ. ευρώ.
7. Στο εισπρακτέο υπόλοιπο του Απολογισμού του Κράτους κατά την 31η-12-2023 περιλαμβάνονται υπόλοιπα εισπρακτέων εσόδων, ποσού 121,66 εκατ. ευρώ, που παραμένουν αμετάβλητα από προηγούμενα οικ. έτη, τα οποία προέρχονται από τη μετάπτωση στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα που έλαβε χώρα το 2019, η ύπαρξη και η ακρίβεια των οποίων χρήζουν διερεύνησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
8. Από το 2020 έως το 2024 συστάθηκαν νέοι Ειδικοί Λογαριασμοί χωρίς να υπάρχει καμία αιτιολογία σύστασής τους στις Αιτιολογικές Εκθέσεις των συστατικών τους νομικών διατάξεων. Παρά τη διαχρονική (από το 1995) εξαγγελία μέσω των νομοθετικών ρυθμίσεων για την κατάργηση ή και τον εξορθολογισμό τους, τελικά το 2023 καταγράφονται 14 ενεργοί Ειδικοί Λογαριασμοί που λειτουργούν εκτός Προϋπολογισμού με υπόλοιπο χρήσης 2023 (31-12-2023) ύψους 7,72 δις ευρώ. Η τήρησή τους καθιστά μη πλήρη την πληροφόρηση του Κοινοβουλίου και των πολιτών για την έκταση των δημοσίων εσόδων και δαπανών και την πραγματική κατάσταση των δημόσιων οικονομικών. Σημειώνεται ότι το υπόλοιπο των εν λόγω Ειδικών Λογαριασμών κατά το τέλος της χρήσης (31-12-2023) συμπεριλαμβάνεται στα ταμιακά διαθέσιμα και ισοδύναμα της Κεντρικής Διοίκησης, όπως αυτά αποτυπώνονται στην Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης (Ισολογισμό), εντούτοις οι κινήσεις τους δεν παρακολουθούνται αναλυτικά.
Στη σελίδα 88 της εκθέσεως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καταγράφονται αναλυτικά οι 14 ειδικοί λογαριασμοί εκτός προϋπολογισμού, που λειτουργούν παράνομα. Η καταγραφή τους γίνεται στον παρακάτω πίνακα:
Χαρακτηριστικά του πόσο παράνομη είναι η ενέργεια αυτή της κυβέρνησης είναι και τα οσα αναφέρονται εξάλλου στις σελίδες 87 και 88 της εκθέσεως του Ε.Σ.:
“Με το άρθρο 5 του ν. 3697/2008 προβλέφθηκε ρητώς η απαγόρευση σύστασης εφεξής νέων ειδικών λογαριασμών, τόσο στο Δημόσιο, όσο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στα ΝΠΔΔ. Ο Ο.Ο.Σ.Α. το 2008 στην Έκθεσή του για τον Προϋπολογισμό στην Ελλάδα σημείωνε ότι ένα σημαντικό μέρος πόρων και δαπανών του Κράτους δεν εμφανιζόταν στον προϋπολογισμό, καθώς περισσότεροι από 100 Ειδικοί Λογαριασμοί χρησιμοποιούνταν για να χρηματοδοτηθούν συγκεκριμένες πολιτικές με έσοδα με ειδικό προορισμό. Όπως σημειώνεται το 2019 στην Έκθεση του Ο.Ο.Σ.Α.149 μεταξύ των πρώτων μεταρρυθμίσεων που εφάρμοσε η Κυβέρνηση με το ξέσπασμα της κρίσης ήταν η κατάργηση των 2/3 των Ειδικών Λογαριασμών και οι εναπομείναντες ενσωματώθηκαν στον κρατικό προϋπολογισμό….”
9. Από το σύνολο των πληρωμών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για εξοπλιστικά προγράμματα που εμφανίζονται στον Απολογισμό, ποσού 1,57 δις ευρώ, δεν κατέστη δυνατόν να τεκμηριωθεί ποσό 53,45 εκατ. ευρώ.
Ως προς τον Ισολογισμό και τις λοιπές Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις:
10. Δεν συμπεριλαμβάνεται στην Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης (Ισολογισμός) η αξία όλων των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων, γεγονός που θέτει ζήτημα πληρότητας της Κατάστασης αυτής, επηρεάζοντας αρνητικά τη συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων της Κεντρικής Διοίκησης και, κατ’ αποτέλεσμα, το ύψος στο οποίο διαμορφώνεται η Καθαρή Θέση των Πολιτών, η οποία αποτελεί το υπολειμματικό μέγεθος εάν από τα περιουσιακά στοιχεία αφαιρεθούν οι υποχρεώσεις.
11. Η επιμέτρηση ορισμένων περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων δεν πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με την 2/30886/ΔΛΓΚ/23.7.2020 (Β΄ 3136) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών, που συνιστά τη Λογιστική Πολιτική για την Πρώτη Εφαρμογή (ΛΠΠΕ) του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης (π.δ. 54/2018), αλλά με βάση τη λογιστική πολιτική που ίσχυε μέχρι τις 31-12-2018. Με τον τρόπο αυτό, ούτε το ενδιάμεσο (μεταβατικό) λογιστικό πλαίσιο (ΛΠΠΕ) εφαρμόστηκε πλήρως κατά την περίοδο αναφοράς (επιμέτρηση λοιπών μακροπρόθεσμων τίτλων και λοιπών μακροπρόθεσμων δανείων, αναγνώριση απαιτήσεων της Κεντρικής Διοίκησης, επιμέτρηση πληρωτέων υποχρεώσεων από αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών, καθώς και από τόκους, αρχική αναγνώριση και επιμέτρηση υποχρεώσεων που σχετίζονται με το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, αρχική αναγνώριση και επιμέτρηση των χρηματοοικονομικών εγγυήσεων).
12. Δεν αναγνωρίστηκε πρόβλεψη για καταπτώσεις εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου για δάνεια, το ανεξόφλητο υπόλοιπο των οποίων κατά την 31η-12-2023 ανέρχεται σε 26,76 δις ευρώ, ούτε υπάρχει σαφής ισχυρισμός της Κεντρικής Διοίκησης περί της ανυπαρξίας κινδύνου κατάπτωσης έστω μέρους των εγγυήσεων αυτών. Συναφώς σημειώνεται ότι κατά την τελευταία πενταετία οι καταπτώσεις από εγγυήσεις ανέρχονται κατά μέσο όρο ετησίως σε 380,38 εκατ. ευρώ.
13. Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.) είναι άμεση θυγατρική της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο – Growthfund A.E.), της οποίας μέτοχος σε ποσοστό 100% είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τις Σημειώσεις επί των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της ΕΤΑΔ οικονομικού έτους 2023, εκκρεμούν σε βάρος της Διαιτητικές Αποφάσεις επί αγωγών της εταιρείας ΑΤΤΙΚΟΣ ΗΛΙΟΣ Α.Ε. (τις οποίες άσκησε μαζί με τις εταιρείες ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ Α.Ε. και ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΗΛΙΟΣ Α.Ε.) για επιδικασθέντα ποσά συνολικού ύψους 573 εκατ. ευρώ περίπου, χωρίς τους αναλογούντες τόκους. Ενόψει της νομικής σχέσης του Ελληνικού Δημοσίου με την ΕΤΑΔ Α.Ε. και το Υπερταμείο, δεν προκύπτει ότι έχουν αξιολογηθεί από την Κεντρική Διοίκηση τυχόν ενδεχόμενες υποχρεώσεις της λόγω των ως άνω δικαστικών διεκδικήσεων ούτε υπάρχει εκτίμηση ότι από την ανωτέρω αιτία δεν μπορεί να προκύψει οποιαδήποτε υποχρέωση για το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς στις Σημειώσεις επί των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων δεν περιέχεται κάποια σχετική γνωστοποίηση.
14. Λογιστικοί χειρισμοί που πραγματοποιήθηκαν προκειμένου να διορθωθούν σφάλματα που αφορούσαν την αποτύπωση των εσόδων και απαιτήσεων που σχετίζονταν με την Επιστρεπτέα Προκαταβολή, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την υποτίμηση του καθαρού ελλείμματος περιόδου χρήσης 2022 κατά 1,81 δις ευρώ, μη ορθά επηρέασαν κατά το ανωτέρω ποσό τα μεγέθη της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Επίδοσης της χρήσης 2023, αντί του σωρευμένου ελλείμματος/πλεονάσματος προηγούμενης χρήσης. Λόγω των ανωτέρω λογιστικών χειρισμών, καθώς και πρόσθετων σφαλμάτων αποτίμησης παράγωγων χρηματοοικονομικών μέσων, το καθαρό έλλειμμα της χρήσης 2023 στην Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Επίδοσης είναι υπερεκτιμημένο κατά 1,53 δις ευρώ.
15. Τα Λοιπά Χρηματοοικονομικά Στοιχεία της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης και συνακόλουθα το Σύνολο Καθαρής Θέσης της 31ης-12-2023 είναι υπερεκτιμημένα κατά 280,81 εκατ. ευρώ, λόγω σφαλμάτων αποτίμησης παραγώγων χρηματοοικονομικών μέσων.
16. Δεν περιλαμβάνονται στην Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Επίδοσης οικ. έτους 2023 τα έσοδα και οι αντίστοιχες δαπάνες που προέρχονται από την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, καθώς και οι σχετικές απαιτήσεις (191,98 εκατ. ευρώ) και υποχρεώσεις (79,07 εκατ. ευρώ) στην Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης της 31ης-12-2023. Επιπλέον, δεν έχουν περιληφθεί απλήρωτες υποχρεώσεις του Υπουργείου Υγείας, ποσού 85,21 εκατ. ευρώ, από προμήθειες αντιιικών φαρμάκων ετών 2021, 2022 και 2023 που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης της νόσου COVID-19 και δεν έχουν επιβαρυνθεί αντίστοιχα τα αποτελέσματα της χρήσης και των προηγούμενων οικ. ετών.
17. Δεν έχει συμπεριληφθεί στις Επενδύσεις σε ελεγχόμενες οντότητες η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Ελληνική Εταιρεία Εξαγωγικών Πιστώσεων Α.Ε., στην οποία το Δημόσιο μετέχει ως μοναδικός μέτοχος (τα ίδια κεφάλαιά της σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό ανέρχονται σε 172,43 εκατ. ευρώ).
18. Δεν έχει συμπεριληφθεί στα Λοιπά Χρηματοοικονομικά Στοιχεία της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης η αναπροσαρμογή του ποσού συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στον Διεθνή Οργανισμό Χρηματοδότησης (IFC), η οποία έλαβε χώρα το 2020.
19. Μεταξύ των λοιπών λογαριασμών απαιτήσεων περιλαμβάνονται λογαριασμοί ποσού 507,45 (385,79+121,66) εκατ. ευρώ με μεταφερόμενα υπόλοιπα που παραμένουν αμετάβλητα από προηγούμενες χρήσεις και τα οποία προέρχονται από τη μετάπτωση στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα που έλαβε χώρα το 2019, η ύπαρξη και η ακρίβεια των οποίων χρήζουν διερεύνησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
20. Στο κονδύλι “Διαφορές Απογραφής” της Κατάστασης Μεταβολών της Καθαρής Θέσης της 31ης-12-2023 περιλαμβάνεται ποσό 1,14 δις ευρώ (το οποίο περιλαμβάνεται και στο κονδύλι «Διαθέσιμα εξ απογραφής» της Κατάστασης Ταμειακών Ροών της 31ης-12-2023), το οποίο δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθεί, λόγω ελλιπούς τεκμηρίωσης της σχετικής εγγραφής από το Γ.Λ.Κ.. Το ποσό αυτό αφορά σε αναγνώριση αποτελέσματος που προκύπτει από την μεταβολή διαθεσίμων της Κεντρικής Διοίκησης τα οποία δεν παρακολουθούνται αναλυτικά (προέλευση, ιστορικό μεταβολών) και στο οποίο περιλαμβάνεται και το αποτέλεσμα που προκύπτει από τη μεταβολή του χρηματικού υπολοίπου των Ειδικών Λογαριασμών που λειτουργούν εκτός Προϋπολογισμού της Κεντρικής Διοίκησης.
Τήρηση δημοσιονομικού πλαισίου (άρθρα 99 παρ. 1 και 85 Οργαν. Νόμου ΕλΣυν)
21. Μη αναγραφή εσόδων συνολικού ύψους 334,72 εκατ. ευρώ στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Δεν περιλαμβάνονται επίσης ούτε στον Προϋπολογισμό ούτε στον Απολογισμό τα έσοδα που προέρχονται από την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία.
22. Μη σύναψη Μνημονίων Συνεργασίας των Υπουργείων με το Υπουργείο Οικονομικών μέχρι 15.1.2023 (άρθρο 70 ν. 4270/2014).
23. Κατά παράβαση της αρχής της καθολικότητας, δεν περιλαμβάνονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό οι δαπάνες των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, που συνιστούν Υπηρεσίες (μονάδες) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κατά το μέρος που σχετίζονται με την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ..
24. Δεν τηρήθηκαν από τη συντριπτική πλειονότητα των Υπουργείων τα ανώτατα όρια δαπανών (άρθρα 43 περ. δ΄ και 48 παρ. 3 ν. 4270/2014, ν. 4813/2021).
25. Μη νόμιμη χρήση μέρους των συνολικών πιστώσεων του Αποθεματικού (ενδεικτικά, για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ύστερα από επανειλημμένη υποεκτίμηση των αντίστοιχων προϋπολογισθέντων εξόδων, για πληρωμές οφειλών παρελθόντων ετών που ανάγονταν στη συνήθη δραστηριότητα των φορέων και ήταν γνωστές κατά τον χρόνο έγκρισης του Προϋπολογισμού κ.λπ.).
Επιπλέον, μεταφερθείσες στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης πιστώσεις από το Τακτικό και Ειδικό Αποθεματικό στο τέλος της χρήσης (179,47 εκατ. ευρώ και 49,10 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα) παρέμειναν αδιάθετες, γεγονός που αναιρεί κατ’ αποτέλεσμα την πραγματική ανάγκη χορήγησής τους.
26. Δεν έχει συσταθεί Μητρώο Μελών Επιτροπών Ελέγχου, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η σύσταση των Επιτροπών Ελέγχου στα Υπουργεία, που αποτελούν εγγύηση για την ανεξαρτησία των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου και τη διασφάλιση της ποιότητας του έργου τους (άρθρο 8 ν. 4795/2021).
27. Η πλειονότητα των Φορέων της Κεντρικής Διοίκησης δεν έχει συγκροτήσει όργανο διαχείρισης κινδύνων (άρθρο 22Γ ν. 4795/2021, όπως προστέθηκε με το άρθρο 22 ν. 5013/19.1.2023).
28. Έλεγχος νομιμότητας δαπανών.
(α) Μη νόμιμη καταβολή κρατικής χρηματοδότησης σε πολιτικό κόμμα, συνολικού ύψους 240,69 χιλ. ευρώ, αφού το κόμμα έχει αναστείλει τη λειτουργία του. Το σύνολο της χρηματοδότησης για την 4ετία 2020-2023 ανήλθε σε 690,69 χιλ. ευρώ.
(β) Mη ορθή τήρηση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων (απευθείας αναθέσεις, κατατμήσεις, μη έγκαιρος προγραμματισμός δημοσίων προμηθειών υπηρεσιών).
(γ) Μη νόμιμες δαπάνες μετακινήσεων.
29. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν καταχωρεί στο Μητρώο Δεσμεύσεων ούτε περιλαμβάνει ενιαία στις σχετικές δημοσιονομικές αναφορές που παράγει και αποστέλλει στο Γ.Λ.Κ. τις απλήρωτες και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Στρατιωτικών Νοσοκομείων (79,06 και 64,27 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα), οι οποίες παρακολουθούνται σε παράλληλα λογιστικά συστήματα των εν λόγω μονάδων (άρθρο 8 Π.Δ. 80/2016).
30. Υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις του Υπουργείου Υγείας παρελθόντων ετών (2021, 2022, 2023) από προμήθειες αντιιικών φαρμάκων (85,21 εκατ. ευρώ) που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης της νόσου COVID-19, οι οποίες δεν έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα δημοσιονομικής διαχείρισης (ΟΠΣΔΠ Γ.Λ.Κ.), δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι αναγκαίες δεσμεύσεις πιστώσεων και δεν έχουν αναληφθεί τα αντίστοιχα ποσά ως υποχρεώσεις του φορέα υπέρ τρίτων.