Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Του Γεωργίου Σωτ. Φουντουλακη
Καθηγητή- Διδάκτωρα Πανεπιστημίου Αθηνών
Το πρόβλημα της υπάρξεως και της αθανασίας της ψυχής απασχόλησε τους ανθρώπους από τα πανάρχαια χρόνια, έγινε δε αντικείμενο ερεύνης όχι μόνο της θρησκείας και της μυθολογίας των λαών , αλλά και της φιλοσοφίας. Πρώτα οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι εξέτασαν φιλοσοφικά το πρόβλημα και διατύπωσαν διάφορες γνώμες και θεωρίες. Έπειτα η χριστιανική θεολογία έδωσε τις δικές της προτάσεις με βάση την αγία Γραφή, αλλά και τα πορίσματα της αρχαίας φιλοσοφίας. Η ψυχολογία έπαυσε να ασχολείται με τη φύση και την ουσία της ψυχής και εξετάζει μόνο τα ψυχικά φαινόμενα , δηλαδή τις εκδηλώσεις του ψυχικού βίου.
Ο πρώτος αρχαίος έλληνας φιλόσοφος που ασχολήθηκε με το ζήτημα της ψυχής είναι , ο Θαλής ο Μιλήσιος (624- 546 π.Χ) που είπε ότι η ψυχή είναι η αιτία της κινήσεως του σώματος. Ενώ ο Ηράκλειτος ( 535- 475 π. Χ ) μας είπε ότι όποια μέθοδο και αν ακολουθήσει κάποιος δεν θα μπορέσει να βρει το απύθμενο βάθος της ψυχής . Κάτι που ο ο απλός λαός λέει « άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου », θέλοντας να δείξει τη δυσκολία που υπάρχει για να ορίσουμε τι είναι ψυχή.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαίρεση του Πλάτωνα Slot Gacor για το θέμα της ψυχής που χώρισε τη ψυχή του ανθρώπου σε « λογιστικό, θυμοειδές , επιθυμητικό », η οποία είναι ταυτόσημη με τη τρισυπόστατη δομή της προσωπικότητας του Freud. Ο μεγάλος φιλόσοφος Πλάτωνας που επηρέασε την ανθρώπινη διανόηση, πίστευε ότι το λογιστικό ήταν το αθάνατο μέρος της ψυχής , ενώ τα θνητά μέρη της διαίρεσης της ψυχής είναι το θυμοειδές , το οποίο εδρεύει στο στήθος και το επιθυμητικό που ευρίσκεται στην κοιλιά.
Ο Αριστοτέλης σε πολλά έργα του αναφέρεται στο θέμα της ψυχής . Συστηματικά εξετάζει το συγκεκριμένο ζήτημα στο έργο του « Περί Ψυχής » Έτσι, η ψυχή προσδιορίζεται ως η αρχή της θρεπτικής λειτουργίας που χαρακτηρίζει όλα τα έμβια όντα, των λειτουργιών της αίσθησης και της κατά τόπον κίνησης, καθώς και της σκέψης που χαρακτηρίζει τον άνθρωπο. Η εντελέχεια που συναντάμε στον Αριστοτέλη είναι ένας, καθαρά, αριστοτελικός όρος που δηλώνει τη μετάβαση της ύλης από την αδρανή στην ενεργό κατάσταση.
Τρίτη και τελευταία στη μεταφυσική ιεραρχία του Πλωτίνου είναι η Ψυχή, η ποιητική αιτία του αισθητού κόσμο και με τη βοήθεια της κάθαρσης μπορεί να ανέλθει στα νοητά να φτάσει στο Έν και να αποκτήσει τις αρετές.
Στην Αγία Γραφή τονίζεται η ύψιστη αξία της ψυχής καθώς μας αναφέρει ότι δεν μπορεί κάποιος να ανταλλάξει τη ψυχή του με κάτι άλλο, διότι η ψυχή είναι το πιο σημαντικό στοιχειό που έχει η ανθρώπινη υπόσταση καθώς είναι πνευματική , άυλη και αθάνατη.
Ο Freud ( 1856- 1939 )Αυστριακός νευρολόγος και ψυχίατρος χώριζε την ανθρώπινη ψυχή στο « εκείνο , το εγώ και το υπερεγώ ». Το εκείνο σύμφωνα με τους ερευνητές είναι η απαρχή της προσωπικότητας της ανθρώπινης υπόστασης και η πηγή των άλλων δύο του εγώ και του υπερεγώ. Το εγώ είναι το επίπεδο εκείνο που βοηθάει την ανθρώπινη υπόσταση να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Το υπερεγώ αναφέρεται στις ηθικές πλευρές της ανθρώπινης υπόστασης και ασχολείται με τις ηθικές και κοινωνικές αξίες του κάθε ατόμου.
Στη σύγχρονη εποχή έχουμε τις νευροεπιστήμες, που ασχολούνται με τις ψυχικές ιδιότητες, δηλαδή Situs Slot Gacor πώς αντιλαμβανόμαστε κάτι, πώς σκεφτόμαστε γενικότερα. Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι ξέρουμε σε έναν βαθμό με λεπτομέρειες ποιες λειτουργίες του εγκεφάλου είναι υπεύθυνες για τις ψυχικές λειτουργίες του ανθρώπου.
Κατά τη διάρκεια του καθημερινού βίου πρέπει να κάνουμε έναν αυτοέλεγχο, για να γνωρίσουμε τα μύχια της ψυχής μας, που αυτό βοηθάει σε μια ισορροπημένη και ευτυχισμένη ζωή.